Μουσείο Παύλου Βρέλλη

Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας – Κέρινα Ομοιώματα

Γεγονότα, ιστορικά πρόσωπα και σημεία αναφοράς της Ελλάδας αναδεικνύονται μέσα από τις 36 συνθέσεις, που αποτελούν τα εκθέματα του Μουσείου Ελληνικής Ιστορίας Παύλου Βρέλλη, στο Μπιζάνι, λίγα χιλιόμετρα έξω από τα Γιάννενα.

Μουσείο Παύλου Βρέλλη - Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας – Κέρινα Ομοιώματα

Μέσα σε μια έκταση 17 στρεμμάτων ο καλλιτέχνης Παύλος Βρέλλης οραματίστηκε και πραγματοποίησε ένα όνειρο ζωής: να δώσει ψυχή στην Ελληνική Ιστορία. Με βασικό υλικό το κερί της μέλισσας έπλασε τις μορφές των Αγωνιστών του ’21, ιστορικά γεγονότα όπως η Σφαγή του Αλή Πασά, προσωπικότητες που πρόσφεραν στην Ελλάδα και στην Ελληνική Επανάσταση, όπως οι Δάσκαλοι του Γένους, αλλά και στιγμές που έχουν αποτυπωθεί στο συλλογικό υποσυνείδητο των Ελλήνων, όπως το Κρυφό Σχολειό.


Δε λείπουν οι αναφορές στην Αρχαία Ελλάδα με την επιτύμβια στήλη και την αρχαϊκή Κόρη, στο Βυζάντιο με τις αναπαραστάσεις γνωστών ψηφιδωτών, στο Μακεδονικό Αγώνα με την αγέρωχη ηρωική μορφή του Παύλου Μελά, στο Αλβανικό Έπος με τις Γυναίκες της Πίνδου αλλά και σε σύγχρονες στιγμές όπως της θρυλικής Κυράς της Ρω.

Ο επισκέπτης του Μουσείου Βρέλλη πρέπει να γνωρίζει ότι με την είσοδο του θα γνωρίσει μια νέα εμπειρία, η οποία θα τον γεμίσει δέος αλλά πιθανότατα και λίγο φόβο, εξαιτίας της υποβλητικής ατμόσφαιρας που έχει δημιουργηθεί γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό.

Μόλις τα μάτια συνηθίσουν στο ελάχιστο, επιτυχημένα στοχευμένο, φως και αρχίσει η περιήγηση στο εσωτερικό του Μουσείου, που έχει τη μορφή Αστικής Φρουριακής Αρχιτεκτονικής της Ηπείρου του 18ου αι., γίνεται και η πρώτη επαφή με ότι θα ακολουθήσει: πάνω ακριβώς στη στροφή και πίσω από την πρώτη γυάλινη προθήκη ζωντανεύει κυριολεκτικά το Κρυφό Σχολειό. Δύσκολα πιστεύεις ότι πρόκειται για κέρινα ομοιώματα, σχεδόν είσαι έτοιμος να ορκιστείς ότι οι μορφές αναπνέουν και μολονότι  σε έχουν αντιληφθεί συνεχίζουν απερίσπαστοι τις ασχολίες τους: ο παπάς διδάσκει και τα Ελληνόπουλα τον ακούν προσεκτικά με το βλέμμα τους προσηλωμένο πάνω του έτοιμα να ρουφήξουν όλη τη γνώση.

Συνεχίζοντας το δρόμο σου κι ενώ η καρδιά σου έχει γαληνέψει από την τόσο όμορφη σκηνή ένα άλλο έκθεμα, αυτό του βασανισμού του εθνομάρτυρα Διονυσίου του Φιλόσοφου (ή Σκυλόσοφου) σε κάνει σχεδόν να αναπηδάς. Καταματωμένος, υπομένοντας καρτερικά την τιμωρία του για το έγκλημα του να επιθυμεί μια ελεύθερη Ελλάδα χωρίς τυράννους κάτω από το άγρυπνο, γεμάτο μίσος, βλέμμα των βασανιστών του, σχεδόν σε προτρέπει να τον βοηθήσεις. Η ρεαλιστικότατη σκηνή του βασανισμού σου γεννά ανάμικτα συναισθήματα ευγνωμοσύνης και αγανάκτησης αλλά κυρίως δέους καθώς δυσκολεύεσαι να παραμείνεις αμέτοχος μπροστά σε ένα τέτοιο μαρτύριο, να πιστέψεις ότι η στιγμή έχει παγώσει στο χρόνο και οι φιγούρες θα παραμείνουν ακίνητες ακόμα και όταν γυρίσεις την πλάτη σου και φύγεις.

Μέσα σ’ ένα περιβάλλον που μοιάζει απόλυτα φυσικό, που το τζάμι που σε χωρίζει απ’ αυτό φαντάζει σχεδόν αφύσικο, στέκονται αγέρωχα μορφές που σημάδεψαν την προεπαναστατική αλλά και επαναστατημένη Ελλάδα, όπως η φιγούρα του Γέρου του Μοριά, του αρχιστράτηγου Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, σκεφτικού γνωρίζοντας πιθανότατα τις θυσίες που θα υποστεί καθώς θα εκτελεί το καθήκον του.

Πιο πέρα στέκεται ο εθνεγέρτης Ρήγας Βελεστινλής, όταν ακόμη έχει ελπίδες και οραματίζεται την  απελευθέρωση των Βαλκανίων από το ζυγό της Υψηλής Πύλης, αρκετά πριν βρει τραγικό θάνατο στα χέρια των εχθρών του.

Σιωπηλά στέκεσαι και μπροστά στην ιστορική στιγμή της ορκωμοσίας των ιδρυτών της Φιλικής Εταιρείας, Σκουφά, Ξάνθου και Τσακάλωφ, ενός γεγονότος με ανυπολόγιστες συνέπειες, που έμελλε να αλλάξει το παρόν της σκλαβωμένης Ελλάδας και να της προσφέρει το μέλλον της.

Στη συλλογή του Μουσείου ανήκουν συνολικά 36 εκθέματα:

  1. Κρυφό Σχολειό
  2. Το Μαρτύριο του Διονυσίου του Φιλόσοφου (1611)
  3. Ηπειρώτες Ευεργέτες (Γεώργιος Σίνας, Γεώργιος Αβέρωφ, Αναστάσιος Ζωσιμάς, Κωνσταντίνος Ζάππας, 18ος και 19ος αι.)
  4. Δάσκαλοι του Γένους (Κοσμάς Μπαλάνος και Αθανάσιος Ψαλίδας, 18ος και 19ος αι.)
  5. Ο Όρκος των Τριών Φιλικών (Σκουφάς, Ξάνθος και Τσακάλωφ, 1814).
  6. Ο Θρυλικός Κατσαντώνης (1770-1807)
  7. Ο Σκλαβωμένος Ελληνισμός στις Φυλακές, στα Χρόνια της Τουρκοκρατίας
  8. Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος) – (1757-1798)
  9. Η Ανατίναξη της Εκκλησίας της Αγίας Παρασκευή, από τον Καλόγερο Σαμουήλ στο Κούγκι (1830)
  10. Κοσμάς ο Αιτωλός (1714-1779)
  11. Σύμπραξη Κλεφτών και Αρματωλών, σ’ ένα Λημέρι (15ος αι. έως το τέλος της Τουρκοκρατίας)
  12. Η Σφαγή του Αλή Πασά στο Νησί των Ιωαννίνων. Η Κυρά-Βασιλική Φεύγει για να Εκπατριστεί.
  13. Μακρυγιάννης (1798-1864)
  14. Πολεμιστές του 1821
  15. Θεόδωρος Κολοκοτρώνης (1770-1834)
  16. Νικηταράς Σταματελόπουλος (1781-1849)
  17. Κωνσταντίνος Κανάρης (1790-1877)
  18. Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στη Φυλακή του Ναυπλίου (1833)
  19. Μακεδονικός Αγώνας - Παύλος Μελάς (1870-1904)
  20. Βαλκανικοί Πόλεμοι 1912-1913: Απεικόνιση των Οχυρών του Μπιζανίου
  21. Εχθρικά Κράνη και Λάφυρα – Πικρές Θύμησες του 1940-1941
  22. Το Στρατηγείο της VIII Μεραρχίας, στη Σπηλιά του Καλπακίου (Ελαία), 1940
  23. Γράμμα ενός Φαντάρου από το Μέτωπο της Αλβανίας
  24. Οι Γυναίκες της Πίνδου
  25. Παρατηρητήριο και…
  26. Ορεινό Πυροβολικό
  27. Ορεινό Χειρουργείο
  28. Γερμανική Εισβολή στην Ανατολική Μακεδονία (6/4/1941). Οχυρά στο Ρούπελ
  29. Μάχη της Κρήτης (20-31 Μάη 1941)
  30. Κυρά της Ρω – Δέσποινα Αχλαδιώτη
  31. Γερμανικοί Φούρνοι
  32. Αναφορά στην Τραγωδία της Κύπρου (1974)
  33. Ξεριζωμός των Ελλήνων από τη Μικρά Ασία (1922)
  34. Αναφορά στο Βυζάντιο
  35. Αναφορά στην Αρχαία Ελλάδα
  36. Το Εργαστήρι του Καλλιτέχνη

 

Πληροφορίες

12ο χλμ Εθνικής Οδού Ιωαννίνων-Αθηνών, Μπιζάνι, Ιωαννίνων
Τ.Θ. 1039 – Γιάννενα 45001
Τηλ. και fax: 26510-92128


Το εκδοτήριο εισιτηρίων λειτουργεί:
(Χειμερινό ωράριο) 1/10-31/3: 10:00-16:00 - (Θερινό ωράριο) 1/4-30/9: 09:30-17:00

 

ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΥΛΟΥ ΒΡΕΛΛΗ